29 juli 2008

Att kommunicera på spanska - ett medvetet val!

I bloggen Betraktelser från omvärlden hittade jag ett inlägg om språk. Det handlade denna gång om att man ofta föredrar att fortsätta prata det språk med en person som man först inledde på (någon gång i början av bekantskapen).

Det är inte första gången jag hör detta, och har till och med upplevt det själv, hur svårt det är att t.ex. byta från engelska till spanska när man väl har inlett en vänskap på engelska.

När jag läste min förberedelsekurs inför DELE-examen var det jag, en svensk tjej till och ett par amerikaner i min klass, varpå det ofta blev engelska på rasterna. Egentligen fanns det ingen naturlig förklaring för mig och den andra svenska tjejen, men att amerikanerna hade lätt att falla tillbaka på engelskan det kan man ju förstå.

Då man lär sig ett språk är ett av de bästa råden att så tidigt som möjligt börja praktisera detta språk, helst med spanjorer (om det nu är spanska det gäller). Det märks en otrolig skillnad på hur snabbt man lär sig ett språk - och inte minst därefter - hur man lär sig att använda lokala uttryck och hantera språket som spanjorerna.

Ta alla chanser du kan få att praktisera språket, på plats liksom efter kursens avslut. Läs, lyssna och öva så lär du dig bättre, fortare och dina kunskaper blir mer bestående.

/Malin

1 kommentarer:

Anonym 8 februari 2009 kl. 15:35  

Jag tror största felet många gör somn åker utomlands och pluggar ett annat språk är just att umgås för mycket med språkklassen och för lite med spanjorerna (i fallet Spanien). Det är viktigt att våga åka själv och utsätta sig för situationer där då måste prata...det är bara då man lär sig!